MILLINE FOTO ON “ÕIGE”  JA KAS ONGI ÜLDSE SEDA ÕIGET?
Ikka ja jälle olen leidnud neti avarustes agaraid kommenteerijaid ja teadja”mehi”, kes teavad kuidas on õige  ning hinnanguid tuleb küsimatagi.
Kuna see teema on üsna mahukas, siis käsitlen vaid põgusalt kuidas minule tundub ning soovin ümber lükata kõik väited  sellest mis on õige ja vale.

Pildistamisest üldse: FOTO – RAW (peegelkaamera ja nn “drooni” fiks kaamera).
Pildistan alati RAW formaadis, et saada kätte maksimum (soovitan seda teha alati va juhul kui foto nii öelda nii sama, näiteks telefoniga pildistades “midagi”).

Milline siis on RAW foto kui on sätted nullis (nii pildistan, et saaksin hiljem kõike arvutis sättida).
Et tegelikult on siin ka küsimus, et millal on õige aeg pildistada? kus asub päike, milline on pilvisus, kus asub objekt jne jne. Kindlasti ei ole keskpäevane valgus parim, aga see sõltub siiski paljudest asjaoludest (ka keskpäev ise on suhteline mõiste: talv ja suvi). Antud foto (see on täiesti suvaline – esimene mis ette juhtus) on tehtud mais kus on päike juba kõrgel ning antud kellaaeg on pildistamiseks keeruline ning kui võimalik, siis väldin seda aega, aga nagu kirjutasin sõltub kõik kliendi soovidest.

RAW failis pole väga tähtis (loe, et on tähtis), kas oled sättinud õigesti ava ja säri, sest ülepõlenud osasid saab väga kergesti taastada ja vastupidi (siin tulevad küll piirid ühel hetkel ette, aga suuresplaanis saab nii toimetada küll).

 

 

 

Lisan siia alla ühe variandi kus olen liugureid liigutan ning kuidas olukord muutub (see võtab aega mõni sekund ning tulemusi saab teha lõputul hulgal).

 

 

Ja üks variant veel, et kui vähe on vaja, et pilt muutuks (vasakul, siis kogu aeg töötlemata algfail – RAW),

VÄRVID“alati on värvid valed!”
Selliselt sõnas minu väga lähedane sugulane ning panin selle kirja, sest minu arvates täpselt nii ongi.
Ekraanid: arvuti, telefon, teler …. kõik näevad erinevalt,
Printimine/ trükkimine: printer, fotopaber, trükkimine (erinevad värviruumid RGB ja CMYK).
WB – valge tasakaal
ülal oleva foto valge tasakaal on 4759K (siin on nüüd küsimus, et mis on õige ja see on teinekord väga keeruline küsimus ning minu arvates suurim koht kus ilmneb mitte vastavus sellele mis oli, aga mis siis täpselt sel hetkel oli? kes seda suudab mäletada, tegelikult on küll üldisemad tavad ja tõed).

näitena ühest äärmusest teise. esimesel fotol on valge tasakaal 3927K (üsna külm ja sinine – keerasin meelega üle võlli) ja teisel 5119K (soe toon, pigem õhtune või varahommikune valgus ja teinekord üldsegi mitte – jällegi muutujaid on palju palju)

 

 

 

Soe valgus,

 

HORISONT, VERTIKAAL
See on üsnagi oluline teema kui pildistad arhitektuuri, aga siin ei saa alati jääda “raamidesse” kui asjaolud seda nõuavad ning teinekord nii ongi parem. Soovitus alati on siiski, et horisont oleks sirge ning vertikaalid paigas, aga jällegi kõik sõltub autori soovidest taotlusest ja jumal teab veel millest. Samas ollakse erinevates gruppides, foorumites üsna kriitilised juhiseid jagama (Eestis), kuid siin on siiksi minu seisukoht see, et autoril on õigus jätta horisont viltu (küll ta ise kord tee selleni jõuab). Pean tõdema, et üsnagi hea reitingu saanud minu foto ühes väljamaagrupis on vilutuse horisondiga (praegu ei leindun seda kohe, et oleks hea näidata küll)!!!! isegi ei tea kuidas (korra isegi mõtlesin selle pildi sealt seepärast eemaldada ning uuesti laadida), aga nii on ja mitte keegi pole sellele tähelepanu juhtinud, sest tegelikult pole see oluline, näiteks sellele kes selle faili endale soetada soovib, sest horisondi sirgeks tegemine võtab aega täpselt ühe sekundi ….  . Kui nüüd võtta ükskõik mis pärjatud droonifoto, siis kas seal on kõik ideaalis? ei ole ju, aga kas seda keegi on märganud, kritiseerinud või miskit muud? ei ole, sest see pole alati eesmärk omaette. foto taas valitud “suvaline”, üks variantidest kuidas sirgeks horisont saada.

 

 

Siin pildil jätsin horisondi nii viltu kui vähegi andis, miskipärast nii meeldis ja las ollagi nii, sest see oli kunagi minu valik, kas ka täna nii valiks on raske öelda.

CROP ehk LÕIKAMINE – KOMPOSITSIOON
Kuna pildistan RAW faili ning alati nii suurena kui võimalik, siis on võimalik teha erinevaid crope ühest pildist (tegelikult lõputul hulgal). Ja jällegi, kes teab see näeb ja näeb seda algfailis mis sellega hiljem näiteks kujunduses ette võtta. Teinekord võib olla minu tehtud crop “veaks”, et fail ostjat ei leia. Siin üks näide selle foto põhjal mis ülal juba kajastust leidis, iga pilt jutustab oma loo ning kes tervikut ei tea (algfotot) pole õrna aimugi mis nägemata jäi …

Et tegelikult on võimalusi äärmiselt palju ning tõde? seda pole, kõik lähtub vajadustest ja soovidest.

TÖÖTLUS TERVIKUNA
See on küll väga “keeruline” valdkond kus töötlus läheb ikka üle võlli teinekord ning tasuks võib olla “ettevaatlikum” olla, aga üldiselt mulle meeldivad värvid ning jah, reaalsus ning foto ei ole ligilähedased. Kui nüüd soovid võtta ükskõik mis loodus teemalise pildipanga ette ning oled arvamusel, et seal on kõik paigas nii nagu tegelikult oli, siis pead kahjuks pettuma – kõike on tavaliselt peale keeratud (samas on fotograafe, kes liigutavad liugureid tagasihoidlikumalt ning püüavad näidata tegelikust nii täpselt kui võimalik – nagu öeldakse “müts maha nende ees” ja päriselt, aga ka nemad eksivad, sest tehnika ja inimsilm ja erinevad inimesed näevad ikkagi kõike erinevalt). Alati ei ole vaja arvutis filtreid kasutada, sest neid saab keerata objetiivile ette, et tumeala ja heleala paremini ühte läheks (loojangutel ja tõusudel on kontrastid suured) samuti võid kasutada värvifiltreid – siit jälle küsimus, et mis siis reaalne on ? väidan, et seda polegi.

See foto võib nüüd pettumuse valmistada (droonifoto), aga nii lihtsalt on ja kas see meeldib või mitte … see siis droonifoto ning selle kaameraga olen ikka ja jälle pisut hädas olnud samuti objektide moonutused ning ka panoraam võtted mis moonutavad selliselt, et ajaloolist väärtust arvestades pole neil piltidel miskit väärtust, aga on hetke emotsioon ja kõik.

Teinekord olen kasutanud värvikaarti, et hiljem arvutis värvid paika saada (soovitan kindlasti kasutada, variant ka hallkaart).

 

LOOMINGULISUS- “minule reeglid ei kehti, see on minu looming ja kunst”
Seda ütlust 1:1 ei mäleta, aga nii sõnas üks fotoringidele tuntud fotograaf kord kui “näägutati” tema loomingu osas. Tundsin, et nii ongi ja nii ongi “õige”.

Miks sellest kõigest soovisin kirjutada? kindlasti oli viimaseks tõukeks tänane kommentaar minu FB seinal, et valgus paha ja ülevalgustatud … (jõudes nüüd kokkuvõtteni, siis pean ikka tänulik olema, et mind tagant tõugati seda tegema :), sest ikka ja jälle olen seda postitust edasi lükanud, et siis suur aitähh tähelepanu juhtimise eest).
Kui nüüd hea lugeja proovisid hetkeks süveneda sellesse “maailma” millest väga põgusalt kirjutasin, siis peaksid aru saama, et tõde ei olegi, pole õiget ega vale või vastupidi ning see ei omagi mitte mingit tähtsust. Seepärast ongi minu arvates täiesti tühised need kõik kommentaarid ning arvamused mis ringi liiguvad, inimesed võiksid selle ajaga midagi muud ette võtta (ka mina, sest selle kõige kirja panek võttis vastikult palju aega).

Teiste piltidest ja loomingust?
Käin ja vaatan ise erinevates paikades päevas üle sadu pilte ning ausalt öeldes ei tuleks isegi pähe selliseid mitte asjakohaseid kommentaare lisada, kui midagi meeldib, siis tavaliselt kas like, süda või miskit muud ja kommentaar samuti juurde.

Kui nüüd mõni tulevane või endine minu tellija seda luges, siis olen selle üle ülimalt õnnelik!

Paraku on alati kiire ning alati ei jõua kõike läbirääkida ning üle küsida, aga selle kõige valguses on hea olla teadlik, et:
1. värve on lihtne muuta
2. heledus ja tumedus on lihtne muuta
3. cropid on vaid mõne liigutuse kaugusel
3. kõike on lihtne korrigeerida vastavalt ootustele ja soovidele
Hea kui pildi valimisse oleks kaasatud, kas:
disainer;
webilehe tegija:
või mõni muu oma eriala inimene kes on teadlik nendest kõikidest võimalustest!

JA IKKA MEELDIB MEILE LENNATA NING SEDA ILU ÜLEVALT JÄÄDVUSTADA!